Slik håndterer du din nye lederrolle

Når du går inn i din første lederrolle, går du ofte fra å gjøre jobben selv til å skulle gjøre andre gode eller helst bedre. I din første lederjobb har du kanskje også jobbet tett med dine kolleger som nå blir dine medarbeidere.

ASV HR Huset situasjoner web 14

Vi har noen råd på veien din i overgangen fra medarbeider og kollega til leder.

Bli godt kjent

Kommer du inn som ny leder i en ny organisasjon, er onboarding prosessen ofte strukturert. Du møter kanskje menneskene og kollegene i 1 til 1 samtaler, du får ofte opplæring i bransjen, produktene, trendene, organisasjonen og kulturen. Du har sannsynligvis peptalks med din leder underveis.

Gå du fra å være medarbeider og kollega til å bli ny leder i samme organisasjon, kan det ofte oppleves som vanskeligere. Onboardingen er ofte mindre planlagt og systematisk og det kan skje at du er mer overlatt til deg selv.

Da kan det være lurt at du som ny leder tar litt føringen selv. Begynn med å sjekke ut hva dine nye medarbeidere ønsker og forventer av deg, og tilsvarende at du deler dine forventninger tilbake. For mange er det utfordrende å tørre å be om råd og vil være redd for å signalisere usikkerhet. En viktig påminnelse da er at det er viktig å be om hjelp, å være spørrende og ydmyk – du er tross alt ny i rollen din og de fleste ønsker bare å hjelpe deg. Vær åpen og ha fokus på bli kjent ved å bygge relasjoner, få tak i kompetansen du trenger ved å spørre - ta initiativ og vær nysgjerrig og interessert.

Det viktige rollebyttet

Å gå fra å være en god og respektert fagperson til å bli leder er ofte vanskeligere enn vi trodde når vi takket ja til ny posisjon. Relasjonene endres, mestringsfølelsen kan utfordres. Hvordan prioriterer og velger jeg? Vi har en tendens til å prioritere det vi synes er gøy, det vi er gode på og som vi mestrer.

Det er viktig å ha et bevisst forhold til hva dette rollebyttet betyr for deg. Å se at oppgaver bli løst annerledes enn det du hadde valgt kan gjøre vondt. Ofte handler det om å tørre å gi slipp på kontrollen å slippe andre til og å ha tillitt til at oppgavene blir gjort, problemene løst, og at resultatet ble nådd.

Når du går fra kollega til leder er det også viktig å balansere det å ta vare på menneskene samtidig som oppgavene skal løses. Det kan være en god ide å få en coach eller mentor, intern eller ekstern – å spille ball med. De som blir gode har ofte hatt gode hjelpere på veien. Det handler mye om å bli og være bevisst på hvilken leder du ønsker å være.

Bygg din egen lederidentitet

Egen lederidentitet handler mye om hvilken leder du ønsker å være, hvordan du ønsker å bli oppfattet og hvordan du ønsker å bli husket. Du har nå blitt en viktig rollemodell.

Egen lederidentitet er sterkere jo mer den er definert utfra egne verdier og disse kan være bærebjelken i hvordan du kommuniserer, bygger relasjoner, tar beslutninger og fremstår i organisasjonen.

Husk at vi har mange roller vi skal fylle gjennom hele døgnet og det å være leder er kun en av dem. Det er viktig å være bevisst på å dyrke og opprettholde de andre rollene over tid slik at du tar vare på 24timers mennesket.

Jeg ønsker rådgivning om ny som leder

Takk for henvendelsen din. Du vil høre fra oss så snart som mulig.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din, analysere trafikken vår og for markedsføringsformål.

Preferansesenter for personvern

Når du besøker våre nettsider plasseres en informasjonskapsel, også kalt cookie, i din nettleser. Du kan lese mer om de ulike formål under og velge hva du ønsker at godta. Les mer i vår personvernklæring.

Informasjonskapsler som nettstedet ikke kan fungere skikkelig uten. Dette inkluderer informasjonskapsler for tilgang til sikre områder og CSRF-sikkerhet. Vær oppmerksom på at Crafts (CMS) standard informasjonskapsler ikke samler inn personlig eller sensitiv informasjon.

Statistiske informasjonskapsler hjelper oss å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet ved å samle inn og rapportere informasjon anonymt.

Markedsføringskapsler brukes til å spore besøkende på tvers av nettsteder. Hensikten er å vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte bruker og dermed mer verdifulle for utgivere og tredjepartsannonsører.

No cookies in this category