Med kompetanse i hodet og varme i hjertet

I tider med omstillingsprosesser er arbeidsretten av avgjørende betydning. Men de virkelig vellykkede prosessene oppstår når vi også knytter hjertet til kompetansen. For det handler ikke bare om de juridiske aspektene, men også om de mellommenneskelige faktorene.

ASV HR Huset situasjoner web 12

Veiledning gjennom utfordrende tider

Mange selskaper står nå overfor tøffe utfordringer, og vi har vært involvert i en rekke omstillings- og nedbemanningsprosjekter. Vi behersker protokollene til fingerspissene og har trygt veiledet våre kunder gjennom disse prosessene.

En tilbakemelding vi ofte får, er at det er betryggende å ha noen ved sin side som ikke bare forstår arbeidsretten, men også tar hensyn til medarbeidernes opplevelse i en prosess som kan være krevende. Vi er opptatt av å være både empatiske og profesjonelle i møte med de som blir berørt.

Flere involverte, ulike perspektiver

I slike prosesser er det mange interessenter med ulike ståsteder:
• Styret: Tar beslutninger basert på økonomi og strategi.
• Ledere: Ansvarlige for å veilede medarbeiderne gjennom en krevende tid.
• Kolleger: Noen får bli, andre må gå.

Felles for alle er frykten for å trå feil, si noe upassende eller komme i et dårlig lys. Som ledere er det en balanse å ivareta både arbeidsgiverens interesser og samtidig være der for sine kolleger. Vi kjenner ofte alle involverte, og ønsket om å være en god kollega for de potensielt berørte er
sterkt.

Å ta vare på de som blir

Gjennom prosessen er det også like viktig å ta vare på de som skal fortsette i selskapet. Dersom de som får bli opplever en uryddig prosess eller urettferdig behandling av sine kolleger, er risikoen stor for at de selv vil velge å gå.

Omstilling og nedbemanning kan oppleves brutalt. Med en godt forberedt plan, både med hensyn til det prosessuelle og det mellommenneskelige, kan vi tross alt lande en endring med et positivt utfall.
Mennesker håndterer endringer godt om de blir tatt vare på både før, underveis og i etterkant.

Profesjonalitet og ekte tilstedeværelse

En representant fra en fagforening ga oss nylig følgende tilbakemelding:

"Går det an å si at et sånt formelt drøftemøte kan være hyggelig tross alt? Dere ser hver og en av de ansatte, og alle blir håndtert med respekt og dere lytter ut alle.”

Med gode forberedelser, struktur og profesjonalitet får vi til mye. Legger vi til ekte tilstedeværelse, respekt og tillit når vi enda lengre.

La oss huske at selv i utfordrende situasjoner kan vi skape en positiv opplevelse for alle involverte. Med kompetanse i hodet og varme i hjertet kan vi gjøre en forskjell.

Ta kontakt med Tone Odvolde-post eller telefon om du trenger bistand i et omstillingsprosjekt.

Vi tar gjerne kontakt med deg!

Takk for henvendelsen din. Du vil høre fra oss så snart som mulig.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din, analysere trafikken vår og for markedsføringsformål.

Preferansesenter for personvern

Når du besøker våre nettsider plasseres en informasjonskapsel, også kalt cookie, i din nettleser. Du kan lese mer om de ulike formål under og velge hva du ønsker at godta. Les mer i vår personvernklæring.

Informasjonskapsler som nettstedet ikke kan fungere skikkelig uten. Dette inkluderer informasjonskapsler for tilgang til sikre områder og CSRF-sikkerhet. Vær oppmerksom på at Crafts (CMS) standard informasjonskapsler ikke samler inn personlig eller sensitiv informasjon.

Statistiske informasjonskapsler hjelper oss å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet ved å samle inn og rapportere informasjon anonymt.

Markedsføringskapsler brukes til å spore besøkende på tvers av nettsteder. Hensikten er å vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte bruker og dermed mer verdifulle for utgivere og tredjepartsannonsører.

No cookies in this category