Jobbsøkermodus
Malin var på jobb og i en stilling som hun trivdes godt i. Hun likte seg der hun var, trivdes både med arbeidsoppgavene og folka. Jobbsøkermoduset var slått av.
Men en vakker arbeidsdag da hun selv skulle legge ut stillingsannonser på Finn.no, oppdaget hun en jobbannonse som var litt annerledes. Den skilte seg ut fra standardmalen og standarformen - som hun tenker både kan være litt stram og låst i en kjedelig mal. Denne annonsen derimot, var lett og ledig - språket var lekent og "nedpå" og appelerte umiddelbart til hennne.
Hun slang inn en søknad og like tilfeldig som det var gjort så tenkte hun ikke stort mer på det. Hun hadde det tross alt bra der hun var. Slik ble Malin med i prosessen fra start.
Effektiv prosess
- Da jeg kom til innledende samtale ble intervjueren overrasket over at jeg svarte ut så godt på kravspekken. Jeg hadde liggende en CV hos HR-huset som jeg hadde registrert for lenge siden, men som ikke var oppdatert. En liten "note to self" der altså for både meg og rekruttereren.
Heldigvis jobber HR-huset alltid veldig bredt med potensielle kandiater i oppstartfasen og det ble raskt avklart at Malin var høyaktuell for stillingen og gikk videre til dybdesamtaler.
- Jeg likte veldig godt at intervjusituasjonen var avslappet og uformell og profesjonell, og at spørsmålene var så relevante. Det var fint å gå rett til sakens kjerne og slippe standard spørsmålene om sterke og svake sider, men snakke mer om kompetanse, oppgaver og motivasjon.
- Prosessen var effektiv, jeg var godt informert underveis og det var gode vibber hele veien, sier Malin fornøyd.
“Det var veldig fint å møtes til dybdesamtale hos HR-huset og ha første møte med arbeidsgiveren der. Utgangspunktet for en objektiv samtale er lettere når alle parter er på nøytral grunn.”
Gode vibber
Malin som ikke var på jobbsøk ble nå fort dradd inn i en ny mental fase i prosessen. Hun husker godt hva som var utlagsgivende og viktigst i forhold til om hun virkelig kunne tenke seg denne jobben.
- Det var full klaff med Ann Magritt som er HR-Direktør i selskapet. Vi fant tonen umiddelbart og jeg det jeg likte aller best var interessen hun viste meg og den genuine lysten hun hadde til å bli kjent med meg. Det var det som ga meg godfølelsen, i tillegg til at jeg fikk opplevelsen av jeg virkelig var ønsket i selskapet.
- Ann Magritt var en frisk pust med masse energi og det appelerte sterkt. Det er veldig viktig at kjemien stemmer mellom oss når vi skal jobbe så tett.
Ferdig dekket bord
For HR Direktør Ann Magritt Hagerud i Hesselberg ble HR-huset et naturlig valg basert på tidligere gode erfaringer og god dialog. Hun hadde et godt inntrykk av oss både fra andre selskaper hun har jobbet i tidligere og prosesser som kandidat.
- Dere fremstår som seriøse med et stort nettverk av interessante kunder og gode kandidater.
- Å samarbeide med HR-huset er som å komme til dekket bord. Å ha noen som gjør jobben for deg i en ekstremt hektisk hverdag med et stort scope og selv være med som beslutningstaker er gull verdt. Du har noen som siler, presenterer, oppsummerer, og finner profiler basert på kravspekk. Vi blir servert et produkt.
- Det krever god dialog og forståelse for hva vi trenger og ikke minst er det en viktig dimensjon til, nemlig å bli utfordret på hva vi tror vi trenger. Her er HR-huset gode. Denne stillingen endret seg derfor underveis i rekrutteringsprosessen og i oppstartfasen. Stillingstittelen HR Service Partner ble til HR Partner, og innholdet ble justert ytterligere i møte med kandidaten som ble valgt.
“Rekrutteringsprosessen krever god dialog og forståelse for hva vi trenger og ikke minst er det en viktig dimensjon til, nemlig å bli utfordret på hva vi tror vi trenger. Her er HR-huset gode.”
Drømmekandidaten finnes
I prosessen for å finne en HR-ressurs til Hesselberg forteller Ann Magritt Hagerud at Malin pekte seg ut fra første stund. Hun hadde helt riktig bakgrunn kombinert med rett type person. Malin er selvstendig, uredd og tør å utfordre.
- Siden jeg har mange års HR-erfaring så er det helt nødvendig med en nytenkende og modig person på teamet mitt. At Malin hadde disse egenskapene kom tydelig frem - spesielt i caset som vi kjørte i prosessen.
- Jeg setter ekstra stor pris på åpenheten og den frie dialogen vi har og at hun hele tiden bringer nye ting til bordet. Denne rekrutteringen var 100 match, Malin var en perfekt kandidat.
“Ved hjelp av HR-huset fant vi drømmekandidaten. Malin er alt jeg ønsket meg og er en perfekt match både for meg personlig og Hesselberg som selskap.”
Utviklingsmuligheter
HR-funksjonen i Hesselberg er ung, forteller Ann Magritt, og Malins rolle vil utvikle seg i takt med selskapet. Akkurat nå er det fokus på prosjekter og admin for å få på plass viktige plattformer og systemer.
Hovedfokus for Malin blir å få på plass bredde kompetanse og lære HR-faget godt. Hun er allerede involvert i det meste vi gjør. På sikt er det meningen hun skal over i en HR Business partner rolle og og ta enda større del i utviklingen av både organisasjonen og menneskene. Malin vil få roller på høyere nivå og så fyller vi eventuelt inn med ressureser på lavere nivåer.
Malin sitter i ledergruppen i Hesselberg Truck og er godt fornøyd med alle mulighetene hun får. Hun får stadig tilbud om å delta på kurs og webinarer via deres medlemskap i NHO og HR Norge og setter stor pris på at alle hennes inititaiv til læring blir så godt mottatt.
Oppfølging etter rekrutteringsprosessen
Vi har vært på besøk hos Malin etter oppstarten og det er alltid veldig hyggelig å se at kandidaten finner seg godt til rette i sin nye rolle hos ny arbeidsgiver.
- I HR-huset er vi opptatt av våre verdier som er kvalitet, engasjement og respekt gjennom hele rekrutteringsprosessen. Det er fint å få bekreftet dette fra både Malin og Ann Magritt, da vi skulle finne ny HR Partner hos Hesselberg, forklarer Ingvid Høgh.
- Vi bistod med å finne drømmekandidaten ved å bruke vår HR ekspertise kombinert med treffsikre metoder. Prosessen inneholdt alt fra god stillingsannonse og jobbanalyse, bruk av DNV standard for rekrutteringsmetodikk, sikre optimalt tilfang av aktuelle kandidater ved å kombinere annonse med søk i eget nettverk og kandidatbase.
- I avsluttende runder benyttet vi kvalitetssikring gjennom kompetansebaserte dybdeintervju, relevante case, og personlighets- og evnetester. Vi er også opptatt av å tilby "skreddersøm" utfra kundens behov, og å ha god og tett dialog med både kandidater og kunder hele veien, som gjør at vi finner den rette kandidat og får til vellykkede prosesser, sier Ingvild Høgh.
“Jeg tar alltid kontakt med både kunden og kandidaten som blir ansatt en tid etter oppstart. Det er viktig for meg å få vite hvordan det går.”
Malin er veldig fornøyd med sin nye arbeidshverdag og en ekstra bonus er at Hesselberg har en god beliggenhet i forhold til bosted også.
- Det er summen av arbeidsoppgaver, utviklingsmuligheter, arbeidstiden og beliggenhet som gjør denne jobben perfekt for meg der hvor jeg er i livet mitt nå. Jeg gleder meg til fortsettelsen og alt som jeg skal få være med på sammen med Hesselberg, sier en blid og fornøyd Malin avslutningsvis.
Vi takker for oppdraget og det fine samarbeidet hos Hesselberg og ønsker de lykke til med utviklingen både av HR-avdelingen, organisasjonen og folka der.
Trenger du også en ny HR-person i ditt selskap er Ingvild Høgh og rekrutteringsteamet vårt klar for å hjelpe deg!