Hvor fort tror du noen gjør seg opp en mening om deg? For eksempel når de googler deg - og din LinkedIn profil dukker opp i søk og noen tilfeldigvis klikker seg inn på din digitale CV?
Her får du svarene på hvorfor du skal og hvordan du tar kontroll på det viktige førsteinntrykket på LinkedIn.
One second of fame
Klikk inn. Klikk ut.
På et lite sekund rekker noen å klikke seg inn på din LinkedIn profil. På dette raske sekundet har de laget seg en oppfatning av deg. Klikk inn. Klikk ut. Poff. Muligheten mistet. Detskjersåsjuktfort!
For var det ikke interessant det de fant? Var det tomt og intetsigende der? Da klikker de videre. Og da er det dessverre ikke slik at de kommer innom et par dager etterpå eller neste uke for å sjekke om du har fått inn nye varer - eller sagt på en annen måte: mer personlighet.
Dette er grunnen til at du må jobbe med det viktige førsteinntrykket på LinkedIn!
3 600 verdifulle sekunder
Det tar selvsagt litt mer tid enn 1 sekund å oppdatere profilen din. Men ikke mye mer. På ca 3 600 sekunder kommer du veldig langt.
På disse sekundene har du garantert klart å få inn litt innhold og substans.
Bruker du noen sekunder ekstra og foretar et strategisk valg av innhold og tuner inn måten du presenterer innholdet på – ja da kan du til og med antyde en personlig touch; hvem er DU blant mange?
3 600 sekunder = 60 minutter = 1 time! Det er en investering du ikke har råd til å miste.
X-faktor
Hvordan skaper du en personlig touch? Her kommer løsningen som vil gi deg en x-faktor på LinkedIn:
Profilbilde - oppdatert, smilende, vennlig, imøtekommende
Tittelfeltet - noe annet enn stillingstittelen - "fortell uten å fortelle"
Coverfoto - sier noe om hvem du er, henger sammen med tittelfeltet og oppsummeringsfeltet
Omfeltet - en oppsummering av din kompetanse og dine egenskaper, som er vinklet på en slik måte at leseren blir inspirert til å høre mer om det du kan bidra med for andre
Arbeidserfaring - gjør det likt for alle jobbene du har hatt og lag en god struktur for å gjøre det oversiktlig for leseren - oppgaver, mandat, og resultat kan være en fin disposisjon
Ferdigheter - gjenspeiler det du har beskrevet i tittelfelt, omfelt og under arbeidserfaring - sørg for at de viktigste kommer øverst
Når disse elementene er på plass og du har laget en rød tråd - altså at de "snakker sammen" - DA har din LinkedIn profil en X-faktor og en personlig touch! Det er da vi med ett raskt klikk får et godt førsteinntrykk og en god oversikt over hvem du er.
Grunnlaget for din personlige merkevare er nå etablert. Den vil bli ytterligere forsterket ved at du nå er aktiv og deler relevant innhold med nettverket ditt på LinkedIn.
Folka dine
Er du arbeidsgiver så bør du også legge til rette for at folka dine representerer dere på en god måte. LinkedIn er en del av din digitale butikk!
Det er også en av stedene dine kunder, samarbeidspartnere, potensielle arbeidstakere (de dyktige folka som du vil ha på laget ditt vet du!!) sjekker dere ut! Inntrykket vi får av deres ansatte og din bedrift på LinkedIn blir en del av merkevaren. Summen av alt dette påvirker deres Employer brand.
Lurer du på hvordan vi i HR-huset jobber med vår profil og personlige merkevarer så sjekk ut vår LinkedIn side og besøk våre ansattes profiler: Tone O, Hilde, Hanne, Kate, Jeanette, Rikke, Stine, Ingvild, Nora, Johanne, Tone T, Maiken, Ellen, Anniken
Vi skal ikke påberope oss å være best i klassen – men altså, det ser meget bra ut ikke sant?
Anniken Monsøy bistår gjerne om du eller din bedrift ønsker få plass et godt førsteinntrykk på LinkedIn!