Det nye arbeidslivet etter pandemien

De fleste bedrifter er opptatt av hvordan de skal løse og organisere arbeidshverdagen etter pandemien. Samtidig er det vanskelig å beslutte en løsning, fordi det er mange usikkerhetsmomenter som norsk arbeidsliv blir påvirket av i etterdønningene etter korona. Hvordan kan vi hensynta alle disse usikkerhetsmomentene når vi rigger den nye arbeidshverdagen?

ASV HR Huset situasjoner web 17

Arbeidshverdagen etter pandemien

Den siste tiden har vi i HR-huset hatt mange spennende samtaler med våre kunder og utleide Hire-konsulenter om det nye arbeidslivet etter pandemien. Vi har fått mange verdifulle innspill og nyttige perspektiver på de problemstillingene som vi alle må ta høyde for i disse dager.

Erfaringene fra tiden på hjemmekontor er ganske unison: Skepsisen og overgangen var stor, og leveransen langt over forventning. Ledere har omstilt seg og viser tillit - det har gitt resultater. Hos mange er kompetanse i selvledelse og det å lede i endring satt på agendaen, da vi ser at kompetanse nettopp i endrings- og selvledelse er kritisk for å lykkes i det nye arbeidslivet. Ikke bare på grunn av vår nye måte å arbeide på, men også fordi flere også ser på mer agile organisasjonsformer.

Graden av fleksibilitet og remote work er det store spørsmålet nå. Undersøkelser viser at de fleste som har mulighet til hjemmekontor ønsker å jobbe mer hjemmefra også når kontorene etter hvert åpner igjen. Virksomheter tilrettelegger for en hybrid-løsning, der man fortsatt får anledning til å jobbe hjemme når dette er mest hensiktsmessig, men mange er usikre på hvordan de skal organisere det. Det utarbeides egne policies og retningslinjer for hjemmekontoret, det legges ambisjoner om når og hvordan vi skal møtes fysisk, og rutiner for digitale møter og “arbeidstid” utarbeides.

Vi ser at flere av våre kunder angir definerte tidsrammer for møter på 25 eller 55 minutter for å sikre pauser mellom møtene - som mange opplever går i ett. Andre oppfordrer ansatte til å sette av skjermet "arbeidstid" hver dag for å unngå at de ansatte blir spist opp av møter.

Mange hensyn å ta

Det er mange usikkerhetsmomenter knyttet til etterdønningene av korona.

  • Hvordan vil de beslutningene vi tar nå påvirke vår attraktivitet som arbeidsgiver?
  • Hvis vi skal fortsette med hjemmekontoret, hva innebærer dette av juridiske og økonomiske krav, hvilke praktiske ting må være på plass?
  • Hvordan skal tilleggsavtalene se ut – hvordan er det skattemessige handlingsrommet?
  • Hva innebærer fortsatt hjemmekontor for kommunikasjon, samhandling og organisasjonskultur i vår virksomhet?
  • Hva innebærer fortsatt hjemmekontor for teamfølelse og opplevelsen av tilhørighet?


Det er med andre ord flere spørsmål enn svar. Oppsummert blir problemstillingen hvordan vi best kan ivareta interessene til individet, fellesskapet og virksomheten i fremtidens arbeidsliv.

Hybride løsninger

Vår kunde Schibsted ved Mette Krogsrud (Konserndirektør HR og kommunikasjon) forteller at produktiviteten og resultatene aldri har vært så bra som under pandemien. De har nå satt ned et prosjekt “Schibsted at Work” for å finne ut hvordan den nye arbeidshverdagen skal se ut. I en undersøkelse blant sine ansatte sier 75% at de ønsker å fortsette remote gjerne med 2-3 dager hjemme per uke.

“Vi legger opp til et felles prinsipp: TEAM FIRST med fokus på hva vi skal levere sammen. Det handler om ledelse av en hybrid arbeidsplass der det blir opp til lederne å definere: remote, hybrid eller hjemme – og hva det innebærer for sitt team”

- Mette Krogsrud, Konserndirektør HR og kommunikasjon i Schibsted


Det angis et hovedprinsipp som alle avgjørelser rundt hybrid kontoret skal bygges på: “Team First”. Vi skal lytte til ønskene fra hver enkelt - men teamet og hva vi skal levere kommer foran. De har også funnet ut at folk vil på kontoret – ikke for å jobbe for det gjør de best hjemme – men for å ha det gøy og treffes.

Veien videre

I tiden fremover vil det også være viktig å legge til rette for en god arbeidskultur og sikre det psykososiale arbeidsmiljøet. Hvordan sikrer vi kreativiteten, læringen og utviklingen som skjer ved fysiske møter og uformelle møteplasser.

Nå som mange har benyttet anledningen til å redesigne kontorlokalene og er i gang med å skreddersy nye rutiner og retningslinjer, er det viktig å presisere at den enkeltes behov ikke alltid trumfer hva kolleger og arbeidsmiljøet trenger.

Et viktig apropos er også at flere opplever at graden av tilhørighet har økt. Virksomheter med avdelingskontorer rapporterer at ansatte ute føler seg mer integrert og involvert.

Det beste rådet er kanskje å "skynde seg langsomt". Her handler det om å begynne et sted, samle erfaringer, evaluere og justere underveis, i nær dialog med ledere, ansatte og tillitsvalgte. Svaret på hvordan den nye tiden blir er ikke gitt, for dette har vi ikke gjort før.

Og til alle dere som jobber med dette ute i virksomhetene i disse dager - spør en kollega – gjerne i en annen virksomhet. Drøft og del erfaringer med andre som jobber med det samme som deg. Eller ta kontakt om du har lyst til å ta en digital kaffe for å drøfte hjemmekontorløsninger med oss i HR-huset AS. Det er utrolig hvor mye verdifull kunnskap og nyttige perspektiver som kommer frem når vi setter oss ned sammen.

Lykke til med det viktige arbeidet!

Vi tar gjerne kontakt med deg!

Takk for henvendelsen din. Du vil høre fra oss så snart som mulig.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din, analysere trafikken vår og for markedsføringsformål.

Preferansesenter for personvern

Når du besøker våre nettsider plasseres en informasjonskapsel, også kalt cookie, i din nettleser. Du kan lese mer om de ulike formål under og velge hva du ønsker at godta. Les mer i vår personvernklæring.

Informasjonskapsler som nettstedet ikke kan fungere skikkelig uten. Dette inkluderer informasjonskapsler for tilgang til sikre områder og CSRF-sikkerhet. Vær oppmerksom på at Crafts (CMS) standard informasjonskapsler ikke samler inn personlig eller sensitiv informasjon.

Statistiske informasjonskapsler hjelper oss å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet ved å samle inn og rapportere informasjon anonymt.

Markedsføringskapsler brukes til å spore besøkende på tvers av nettsteder. Hensikten er å vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte bruker og dermed mer verdifulle for utgivere og tredjepartsannonsører.

No cookies in this category